پرسش و پاسخ درباره ی باطری لیفتراک

در تاریخ یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷
  • مقالات

پرسش و پاسخ درباره ی باطری لیفتراک

در این پست از آذران ماشین مجموعه ای از سوالات رایج را جمع آوری کرده ایم و به هریک از آن ها پاسخ داده ایم.

 

باطری لیفتراک چیست؟

یک باطری لیفتراک در حقیقت دو کاربرد دارد:

  • برای لیفت تراک به عنوان یک منبع نیرو عمل می کند؛
  • مورد دوم که کمتر به آن دقت می شود این است که به عنوان یک وزنه عمل می کند و به تعادل لیفتراک کمک می کند.

https://raymondhandling.com/wp-content/uploads/2014/07/forklift_battery_FAQ.jpg

 

یک باطری صنعتی از اجزای زیر تشکیل شده است:

جعبه ی باطری که سلول های باتری لیفتراک را در درون خود جا می دهد، ممکن است باتری تعداد سلول های مختلفی داشته باشد، تعداد این سلول ها از 6 تا 36 متغیر است. تعداد سلول ها به ولتاژ باتری بستگی دارد که ولتاژ معمولا 12، 24، 36 و یا 48 است.

سلول های باطری در اصل خودشان باطری های کوچکی هستند که از کنار هم قرار گرفتن ورقه های سرب تشکیل شده اند، بین این ورقه ها اسید سولفوریک وجود دارد.

میله های باطری میله های بزرگی از جنس سرب هستند که سلول های باتری لیفتراک را به یکدیگر وصل می کنند و یک چرخه ی کامل بوجود می آورند.

کابل های باطری اندازه های مختلفی دارند. مقاوم بودن این کابل ها بسیار مهم است، چرا که باید فشار برق بالایی که برخی در باتری ها ایجاد می شود را تحمل کنند. برخی از باتری های لیفتراک فشار 1200 آمپر بر ساعت را تولید می کنند. یک دستگاه جوش قوس الکتریکی معمولی به 200 تا 300 آمپر بر ساعت فشار برق نیاز دارد تا ورقه های ضخیم فولاد را ذوب کند. به همین دلیل است که کابل های باطری باید مقاومت خوبی داشته باشند.

می توانم یک باتری لیفتراک کارکرده بخرم؟

http://www.pngall.com/wp-content/uploads/2016/04/50-off-PNG-HD.png

باتری لیفتراک کارکرده تقریبا نصف باتری های صفر قیمت دارند. باتری های کارکرده لیفتراک را می توانید از فروشنده های باتری لیفتراک نیز خریداری کنید. باتری های کارکرده قبل از اینکه به فروش برسند باید آزمایش های سختی که سلامت آن ها را مشخص می کند را بگذرانند. در این آزمایش ها از اینکه باطری با حداکثر توان کار می کند اطمینان حاصل می شود. همچنین باتری های کارکرده باید مراحل تمیز کاری، یکسان سازی و تعویض اسید قدیمی با اسید تازه را بگذرانند.

شارژر باتری لیفتراک چیست؟

شارژرهای صنعتی باتری لیفتراک را بدون اینکه طول عمر آن ها کم شود با سرعت هرچه بیشتر شارژ می کنند. قبل از اینکه نسل جدید شارژر ها وارد بازار شوند مسئول شارژ باید آمپر و ولتاژ شارژر را خودش بصورت دستی تعیین می کرد، که این روش باعث می شد اشتباهات انسانی اتفاق بیفتد و عمر مفید باتری کم شود.

http://www.bahrns.com/blog/wp-content/uploads/22009720036_2079b1f4e9_z-300x168.jpg

شارژر های صنعتی جدید شبکه ی پیچیده ای از سنسور ها را دارند که اشتباهات انسانی را از چرخه ی شارژ کردن حذف می کند. شارژ های امروزی پارامتر های از پیش تعیین شده ای دارند که از شارژ شدن بیش از حد باتری لیفتراک و صدمه به آن جلوگیری می کند. این شارژر ها زمانی که باتری کاملا شارژ شد عملیات را متوقف می کنند و یا اگر باتری مشکلی داشت هشدار می دهند و از این راه از خراب شدن و صدمه دیدن باتری جلوگیری می کنند که قبل ها در برخی موارد باعث آتش گرفتن یا ذوب شدن باتری می شد.

شارژرهای صنعتی انواع مختلفی دارند. شما می توانید شارژری قابل حمل خریداری کنید که به یک پریز معمولی دیواری وصل می شود، و یا واحد های بزرگ دیواری که فشار برق بالا و سیم کشی مجزا نیاز دارند. شارژر های جدید به کاربر این اجازه را می دهند که چرخه ی شارژ دلخواه خود را تنظیم کنند، یعنی می توانند ولتاژ، آمپر، مدت زمان شارژ وحتی میزان پر شدن باتری را نیز مشخص کنند.

شارژر های مدرن صنعتی ممکن است از قسمت های زیر تشکیل شده باشند:

جعبه ی شارژر، که همه ی بخش های داخلی شارژر  را در خود جای داده است.

کارت های مدار، خازن ها و تبدیل کننده های بزرگی که گاهی تا 40 کیلوگرم وزن دارند. گاهی اوقات تا 4 تبدیل کننده در شارژر ها وجود دارد، این تبدیل کننده ها برق AC را به برق DC تبدیل می کنند.

نمایشگر دیجیتال که اطلاعات مهم باتری مانند میزان شارژ، چرخه ی شارژ انتخاب شده  و وضعیت کلی باتری لیفتراک را به کاربر نشان می دهد.

کابل های شارژ و کابل انتقال فشار قوی که فشار برق بالا و ولتاژ را به باطری انتقال می دهند.

می توان یک شارژر باتری لیفتراک کارکرده را خریداری کرد؟

می توان شارژر های دست دوم را در بازار پیدا کرد که 40 تا 60 درصد قیمت پایین تری نسبت به یک شارژر تازه دارند.

تعویض کننده ی باطری لیفتراک چیست؟

تعویض کننده باتری لیفتراک یک دستگاه مکانیکی است که در برداشتن و نصب ایمن باتری های الکتریکی  لیفتراک کمک می کند. این تعویض کننده ها بین 300 تا یک تن وزن دارند. برخی تعویض کنند ها چرخ دار هستند و می توان آن ها را حرکت داد. برخی از آن ها هم به تجهیزاتی وصل شده اند و توسط کاربر هدایت می شوند. همچنین برخی از آن ها هم ثابت هستند و لیفتراک باید سمت آن ها برده شود. کاربر با استفاده از تعویض کننده باتری را جابجا می کند و در قفسه ی شارژ قرار می دهد تا شارژ شود، پس از شارژ شدن باطری دوباره با استفاده از تعویض کننده در محل قبلی خود در لیفتراک نصب می شود.

بررسی باطری لیفتراک چیست؟

بررسی باطری لیفتراک به عمل مراقبت از یک باطری صنعتی گفته می شود. این عمل می تواند شامل بررسی سطح آب باطری، آمپر بر ساعت، دما، ناهماهنگی های ولتاژ و الکترولیت های باطری باشد. به طور کلی دو روش برای بررسی باطری لیفتراک وجود دارد.

دستگاه های بررسی باطری

 مهم است بدانید که روشی که برای شارژ کردن و خالی کردن شارژ باطری ها استفاده می شود راندمان انبار شما را تحت تاثیر قرار می دهد. برای اینکه از حداکثر توان باطری ها استفاده شود باید آن ها را بصورت مرتب، منظم و اصولی شارژ کرد. باطری هایی که به درستی تخلیه ی شارژ نمی شوند زودتر خراب می شوند و باطری نمی تواند با حداکثر توان خود کار کند.

دستگاه بررسی سطح آب

دستگاه بررسی آب دستگاهی است که سطح آب باتری را نشان می دهد. و زمانی که باطری به آبیاری (اضافه کردن میزان آب به درون باطری) نیاز داشت به اپراتور هشدار می دهد. چراغ های ال ای دی در بالای باتری قرار می گیرند و هنگامی که باتری نیاز به آبیاری داشت قرمز می شود و هنگامی که سطح آب الکترولیت های باطری لیفتراک مناسب بود سبز می شوند.

https://media.licdn.com/media/AAEAAQAAAAAAAAuzAAAAJGNlYjIzYWY4LTY1ODgtNDAxZC1iZmEzLWU1NWQ0YzNmZTlkOQ.png

اگر به باتری ها بیش از حد و به دفعات زیاد آب بریزید، ممکن است یک جوش الکترولیت رخ دهد. این اتفاق باعث می شود توان باتری 3 درصد کاهش یابد. از طرفی اگر دیر به دیر و خیلی کم به باطری آب اضافه کنید هم باطری و هم لیفتراک آسیب جدی می بینند.




    کلمات کلیدی:  
  • آذران_ماشین، باطری، باتری، لیفتراک، لیفت تراک، بلبرینگ، شارژر_باتری_لیفتراک