راهنمای خدمات سرویس بلبرینگ

در تاریخ یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷
  • مقالات

راهنمای خدمات سرویس بلبرینگ

علاوه بر اینکه یک بلبرینگ چرخ باید عملکرد خود را در وسیله نقلیه حفظ کند، بایستی فعالیت خود را در محور حرکتی ثابت نگه دارد. برای این کار ابتدا پیستون ها کالیپر را در حفره های خود می کشد و در برابر لنت ها تکان می دهد.

حتی با استفاده از ترمزهای درام، یک بلبرینگ چرخ باید متمرکز بودن درام را با پدال ترمز حفظ کند.  اگر محور حرکت کند، ترمزها کند می شوند و روان کننده های محور از روی مهره ها بر روی پدال های ترمز بیرون می آیند.

نوسانات عملکرد بلبرینگ

از آنجا که اکثر یاتاقان ها از جنس فلز متخلخل هستند، رینگ بلبرینگ شروع به سوراخ کردن آن می کند، زیرا به آن فشار وارد می شود و از فلز دور می شود.

 این نتیجه در اثر ضربه زدن یا فشار بر روی حرکت بلبرینگ ایجاد می شود که سبب می شود صدای زدن یا خرد شدن به طور مداوم ایجاد شود.

 

یکی از مشکلات شناسایی یک چرخ دنده فرسوده این است که مهره های بلبرینگ مورد استفاده در محورهای جلو و چرخ دنده در هنگام رانندگی باعث ایجاد صدا می شود.

هنگامی که وسیله نقلیه بر روی سر بالایی قرار می گیرد، بلبرینگ شروع به چرخش در سمت غلتک می کند، که اکثر صدای چرخش را از بین می برد.

برای تشخیص فشار وارده به بلبرینگ ها، صدای چرخ از طریق گیربکس یا سوپاپ موتور ایجاد می شود. این صدا باعث می شود که مراحل اولیه شکست چرخ دنده ها شناسایی شود.

همچنین با چرخاندن فرمان در وسیله نقلیه از یک طرف به طرف دیگر در سرعت های پایین  می توان از چرخ دنده های خم شده آگاه شد.

 این کار سبب افزایش فشار بر روی یاتاقان ها می شود و باعث می شود که تحمل گرانشی نسبت به حالت معمول افزایش یابد. این آزمایش بهتر است زمانی که وسیله نقلیه گرم است و در یک پارکینگ یا جاده با ترافیک کم قرار دارد انجام شود.

قبل از سرویس بلبرینگ برای بازرسی، بایستی بلبرینگ به خوبی روغن کاری شود، طوری که یک سطح جلا داشته باشد.

سر و صدای هنگام رانندگی

گاهی اوقات، سر و صدایی که می شنویم در محرک خودرو ایجاد می شود. به طور کلی، انتقال اتوماتیک از بوشینگ به بلبرینگ یا غلتک مخروطی برای عملکرد  مناسب تر انجام می شود. بنابراین بوشینگ به ندرت موجب سر و صدا می شود، اما انتقال دستی از بلبرینگ در ورودی چرخ دنده و شفت خروجی ایجاد می شود.

با توجه به محورهای چرخ دنده ی هیپویدی، یاتاقان به طور کلی به شتاب و کاهش سرعت واکنش نشان می دهد و حرکت چرخ دنده نیز در حدود سه برابر سرعت حرکت چرخ ها اتفاق می افتد.

 

گیربکس دنده عقب بزرگترین گشتاور موتور را می گیرد و برای اولین بار شکسته می شود و به طور کلی در شتاب تأثیر قابل توجهی دارد. بلبرینگ جلو معمولا کوچکتر است زیرا عملکرد اصلی آن حفظ یک تماس مناسب بین چرخ دنده و چرخ محور است.

صدای چرخ دنده برای تشخیص خوردگی دشوار است چرا که هماهنگ با  سرعت چرخ می چرخند. یک تست ساده برای تحمل سیلندر محور محرک این است که آیا روغن محور را به راحتی تخلیه می کند یا خیر؟

سرویس بلبرینگ

در هنگام سرویس بلبرینگ تکنسین های بی تجربه می توانند به طور جدی به بلبرینگ جدید آسیب برسانند. از آنجایی که یاتاقان ها شکننده هستند بسیار مهم است که ایمن و ضد ضربه باشند.

چندین سازنده ابزار OE و خدمات پس از فروش عرضه ابزار و کار نصب یاتاقان های مهر و موم شده را انجام می دهند. این ابزارها یک نصب بی عیب و نقص را تضمین می کنند و زمان نصب را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

در تعمیرات کاربردی مانند بلبرینگ چرخ دنده، نصب مناسب توسط یک تعمیرکار ماهر می تواند زنگ زدگی شفت دنده را کاهش دهد و پس از آن به آرامی شفت با روغن دنده هیپوئید پوشش داده شود.

 

پاکیزگی برابر با طول عمر بالا

 برای استفاده از چرخ یاتاقان های جدید یا استفاده مجدد همیشه از گریس با درجه حرارت بالا استفاده کنید.

روان کننده های شاسی معمولی به ندرت ویژگی های روغن کاری بالا با درجه ی مورد نیاز با یاتاقان چرخ را ارائه می دهند.

بهتر است بلبرینگ جدید را نصب کنید زیرا آلودگی خاک و رطوبت می تواند به سرعت از تحمل چرخ جدید بکاهد. هنگام نصب بلبرینگ جدید، سطح را کاملا روغن کاری کنید.




    کلمات کلیدی:  
  • لیفتراک، لیفت‌تراک، باطری، باتری، بلبرینگ، آذران_ماشین