باتری اسیدی لیفتراک های برقی

در تاریخ سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷
  • مقالات

باتری اسیدی لیفتراک های برقی

 

لیفتراک چیست؟

 

لیفتراک وسیله ای است که از آن برای بالا بردن و انتقال بار در انباری ها برای فواصل نزدیک استفاده می شود. شاید یکی از وسیله هایی که به آسان شدن کار انسان ها در انباری ها و کارخانه ها کمک زیادی کرد، لیفتراک باشد. قبل از اینکه لیفتراک ها به کمک ما بیایند باید بار ها و بسته های سنگین را با کمک نیروی انسانی نسبتا زیادی انتقال می دادیم که این کار خطرات جانی زیادی را نیز به دنبال داشت. لیفتراک ها به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند. دسته ی اول موتور الکتریکی دارند و دسته ی دیگر موتور احتراق داخلی دارند. هرکدام از این دسته ها هم به چند بخش تقسیم می شوند که در یکی از مقالات قبلی سایت بیان کرده ایم. برای مشاهده کلیک کنید.

منبع عکس:

http://www.yale.com/uploadedImages/Yale/Images/Asia/Product_Main/GP15-35MX-main.jpg?n=8435

 

لیفتراک برقی

 

لیفتراک ها در قسمت جلویی خود دو شاخه دارند که بصورت عمودی می توان آنها را بالا و پایین حرکت داد. از لیفتراک ها برای بار کردن بسته های باری استفاده می شود و یا می توان برای تخلیه ی بار ها هم استفاده کرد. در این مقاله روی صحبت ما بیشتر روی لیفتراک های برقی است. لیفتراک برقی نسبت به مدل گازوئیل سوز آنها برخی ویژگی هایی دارد که شما باید در زمان خریداری تصمیم بگیرید که کدام یک به درد شما می خورد.

 

از لیفتراک های برقی بیشتر برای محیط های بسته استفاده می شود و دلیل این کار هم این است که این مدل دستگاه ها آلاینده های هوایی تولید نمی کنند و برای سایر کارکنان محل هم مشکلی ایجاد نمی کنند. همچنین لیفتراک های برقی صدای کمتری هم ایجاد می کنند و سر و صدای اضافه  در محل کار ایجاد نمی شود. این نوع از لیفتراک ها نیروی خود را از باطری های برقی قابل شارژ می گیرند.

منبع عکس:

http://wctrainingsolutions.info/wp-content/uploads/2014/11/Delivery-Forklift.png

 

ضعف لیفتراک های برقی غالبابه باتری آن مربوط می شود. ممکن است که باتری لیفتراک در حین کار تمام شود و شما مجبور باشید صبر کنید تا شارژ شود و بتوانید دوباره از آن استفاده کنید، این کار زمانی که لیفتراک در فضایی باشد که به منبع برق مناسب دسترسی نداشته باشید سخت خواهد بود و به همین دلیل بهتر است بیشتر در فضای بسته از این نوع از لیفتراک ها استفاده کنیم. بسیاری از شرکت ها و کارخانه ها برای جلوگیری از این مشکل تعداد زیادی  دستگاه لیفتراک را تهیه می کنند تا با مشکلی در حین انجام کار مواجه نشوند.

 

باتری های لیفتراک برقی:

لیفتراک های برقی از باطری های اسیدی استفاده می کنند که در آن سرب به کار رفته است. این باطری ها آرام و کند شارژ می شوند و البته در هر بار شارژ شدن هم باید کاملا پر شوند. باطری های لیفتراک باید هر 30 روزیکبار شارژ می شوند تا از سولفاته شدن آنها جلوگیری شود. منظور از سولفاته شدن این است که در بین ورقه های داخل باتری سولفات ایجاد می شود و مانع از انتقال درست برق تولید شده می شود. یعنی باتری لیفتراک ممکن است مدت بیشتری نیاز داشته باشد تا کاملا شارژ شود.

 

منبع عکس:

https://warehouseiq.com/wp-content/uploads/2010/11/forklift_battery-150x150.jpg

 

جلوگیری از صدمه به باطری لیفتراک:

یکی از مواردی که باید مواظب بود خالی شدن کامل باتری است. اگر باتری لیفتراک کاملا خالی شود از عمر باتری کاسته می شود. هر باتری میزان خالی شدنی دارد و باید میزان شارژ آن را بالاتر از آن نگه داشت. اکثر باتری ها با نشان دادن 0% شارژ زمانی که باتری 20% شارژ دارد از خالی شدن کامل آن جلوگیری می کنند.

منبع عکس:

https://hoppeckebatteries.files.wordpress.com/2017/06/pratts-6-with-screen.jpg?w=630

عمر مفید یک باتری لیفتراک

باتری های لیفتراک غالبا با 1500 دوره شارژ شدن عمر مفید خود را از دست می دهند. هر یک بار شارژ شدن و خالی شدن باتری یک دوره نامیده می شود. یادداشت کردن هر بار شارژ کردن و آب دهی به باتری می تواند برای ارائه به تولید کننده ی باتری مناسب باشد تا بتوانید وارانتی شرکت را کسب کنید. شرکت های تولید کننده ی باتری ها می توانند میزان خرابی باتری ها، شارژ شدن و آب دهی های آن را چک کنند. در اکثر مواقع شرکت ها شما را تشویق می کنند تا باتری های جدیدی خریداری کنید. شما می توانید با نگه داشتن رکورد هایتان از دفعات شارژ و آب دهی کمی، با شرکت تولید کننده ی باتری تعامل کنید تا باتری ها را با قیمت بهتری خریداری کنید.

 

هر باتری لیفتراک چقدر وزن دارد؟

باتری های لیفتراک بدلیل داشتن سرب ئزن بیشتری دارند و در عین حال نسبت به سایر تکنولوژی های ساخت باتری میزان انرژی که در خود دارند نیز کمتر است. شاید بگویید سنگین بودن این باتری ها ضعف بزرگی به شمار می رود ولی اصلا اینگونه نیست، یک لیفتراک عادی که می تواند تا 1300 کیلوگرم بار را حمل کند نیاز به وزنه ای تقریبا 800 کیلوگرمی دارد تا وزن بار را خنثی کند و لیفتراک واژگون نشود. باتری های اسیدی سرب بیشتر از یک باتری کاربرد دارند و تا حد زیادی در تعادل لیفتراک تاثیر گذار هستند.

 

وزن باتری و طول عمر مفید باتری

داشتن وزن بیشتر در باتری هایی که در آنها سرب استفاده شده است فقط برای تعادل لیفتراک مفید نیست بلکه در طول عمر آن نیز تاثیر دارد. در باتری های اسیدی سرب دار ورقه هایی از سرب وجود دارند که بین آنها اسید قرار داده شده است. پس داشتن وزن بیشتر به این معناست که ورقه های سربی بیشتری هم در باتری استفاده شده است.

باتری های لیفتراک ورقه هایی دارند که قطر آنها بیشتر از 1.4 اینچ است. اکثر باتری های با دوره ی بلند مدت صنعتی، از ورقه های سرب و آنتیموان استفاده می کنند که طول عمر باتری را زیاد می کند ولی تبخیر و از دست رفتن آب را افزایش می دهند.

 

 باتری های پلمپ شده اسیدی

منبع عکس:

https://guideimg.alibaba.com/images/shop/88/11/20/7/battery-sealed-lead-acid-voltage-6-12ah-housing-abs-faston-0-250-in-male-tab_1794367.jpg

این نوع از باتری ها کاملا پلمپ شده اند و نیازی به آب دهی و شارژ کردن ندارند. این باتری ها بیشتر برای جاهای کنترل شده مانند لیفتراک هایی که برای بارهای دارویی استفاده می شوند کاربرد دارند. در باتری پلمپ شده اسید به صورت ماده ای ژله مانند بین سلول های باتری (ورقه های سربی) تزریق می شود. سرپوش های سوپاپ دار سلول های باتری به باتری اجازه می دهند تا در مدت شارژ شدن هواکشی کنند. از دست رفتن رطوبت در درون باتری عمر باتری را کاهش می دهد. بیشتر تولید کننده ها پیشنهاد می کنند زمانی که از باتری استفاده می کنید بین 40 تا 80 درصد از شارژ باتری خالی شده باشد تا طول عمر باتری بیشتر شود. این نوع از باتری ها اگر خیلی شارژ از دست دهند برای مدت زیادی کارآیی نخواهند داشت.

 

باتری AGM

 

باتری AGM که مخفف شده ی عبارت Absorbed Glass Mat می باشد. در این باتری ها از ورقه های شیشه ای بین سلول ها استفاده می شود تا اکسیژن و هیدروژن را دوباره ترکیب کنند و آب تبخیر شده به جرخه برگردد. از باتری های AGM در ماشین های آلمانی به دلیل دوام و توانایی کار کردن حتی با وجود ضربه و شوک استفاده می شود. هزینه ی این باطری ها تقریبا دو برابر باطری اسیدی است.

 

برتری باتری های اسیدی سربی

 

  • ارزان و آسان بودن ساختن آنها
  • تکنولوژی آسان، کامل و مطمئن که باعث شده است در صورت استفاده ی درست از باتری دوام آن بسیار بالا برود
  • خالی شدن خود بخود شارژ باتری کمترین میزان را بین سایر سیستم های باتری را دارد.

 

ضعف باتری اسیدی سربی

 

  • چگالی کم انرژی - نسبت به وزنی که دارد انرژی کمی دارد
  • نباید در حالت تخلیه قرار داد - ولتاژ سلول نباید کمتر از 2.10V شود
  • تنها برای دفعات محدودی می تواند کاملا تخلیه شود، برای دستگاه های که تنها چندبار می توان جریان برق آنها را قطع کرد مفید هستند
  • داشتن سرب و الکترولیت در باطری آن را برای محیط مضر می کند
  • محدودیت انتقال برای اسید اشباع شده - درصورت خالی شدن برای محیط زیست مناسب نیست
  • درصورت سهل انگاری در شارژ و عدم شارژ به صورت صحیح فرار گرمایی اتفاق می افتد

 

در این مقاله اطلاعاتی را درباره ی باتری لیفتراک های برقی ارائه کردیم. بستگی به شما دارد که از چه نوع لیفتراک و چه نوع باتری برای لیفتراک خود استفاده کنید. اما کیفیت و قیمت مناسب برای همه یک ضرورت در خرید است. ما در آذران ماشین سعی کرده ایم بهترین قطعات مورد نیاز برای لیفتراک، باتری های لیفتراک و سرویس ها را ارائه کنیم. آذران ماشین دارای نمایندگی شرکت های معتبر جهانی مانند هاوکر، دووسان، ایسکرا و داوو می باشد. می توانید برای مشاهده ی انواع لیفتراک ها، باطری ها و قطعات مربوط به لیفتراک یا استفاده از خدمات پس از فروش به صفحه ی اصلی سایت آذران ماشین مراجعه کنید.




    کلمات کلیدی:  
  • لیفتراک، لیفت تراک، باتری لیفتراک، باطری لیفتراک، باتری اسیدی سربی، عمر مفید، باتری های AGM، لیفتراک های برقی، خرید لیفتراک برقی ارزان، لیفتراک های خارجی، قطعات دست دوم لیفتراک برقی، خرید لیفتراک ارزان