پنج بخش مهم یک لیفتراک

در تاریخ یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷
  • مقالات

5 بخش مهم یک لیفتراک

به طور کلی بخش های مهمی در لیفتراک طراحی شده اند تا ایمنی تجهیزات را حفظ کرده و به جلوگیری از خرابی هایی که می تواند منجر به حوادث خطرناک شود کمک کند.

 

معرفی پنج بخش پر اهمیت لیفتراک:

لاستیک ( Tires )

در هنگام کار با لیفتراک بایستی لاستیک های آن در وضعیت پایدار قرار داشته باشند. در غیر این صورت امکان لغزش لاستیک ها و آسیب رسیدن به بار در هنگام حرکت وجود دارد.

لاستیک بالابر باید قادر به تحمل حدود ده هزار پوند فشار را داشته باشند. بنابراین بایستی از لاستیک های مناسب استفاده کنید تا از ایجاد ترک و سایش لاستیک ها جلوگیری شود.

لاستیک های بالابر به عنوان یکی از مهم ترین بخش های لودر باید همواره قوی و محکم باشد.

اصولا دو نوع لاستیک برای بالابرها موجود است. نوع اول این لاستیک ها ویژه استفاده در انبارها و فضاهای سرپوشیده با فضای گردش کم است. برای استفاده مناسب از این نوع لاستیک ها بایستی زمین کاملاً صاف و مسطح باشد.

نوع دوم لاستیک های لیفتراک که کاربرد زیادی نیز دارد مناسب برای کار در محیط های خارج از انبارها و فضای بیرونی است. این نوع لاستیک ها به راحتی می توانند در زمین های ناهموار و غیر مسطح فعالیت کنند.

شاخص های هشدار دهنده ( Warning Indicators )

قطعات هشدار دهنده بالابر یکی از ضروری ترین بخش ها برای کمک به پیشگیری از حوادث است. این قطعات جزء موارد کلیدی در آموزش استفاده از لیفتراک است.

معمولاً در هنگام کار با لیفتراک در انبارها و فضاهای شلوغ و پر سر و صدا عدم توجه به هشدارهای ایمنی و یا عدم استفاده از سیگنال های هشدار دهنده موجب بروز حادثه می شود.

بنابراین بایستی قبل از شروع به کار تمام تنظیمات ایمنی بالابرها بازرسی شود و شاخص های هشدار دهنده در صورت خرابی تعویض شوند.

چنگال ( Forks )

چنگال بخش مهمی از لیفتراک است که شامل دو قطعه بوده و در جلوی بالابر و نزدیک لاستیک قرار دارد و برای حمل بار کاربرد دارد.

چنگال ها برای استفاده ایمن از لیفتراک بسیار مهم هستند. بنابراین نباید از چنگال های آسیب دیده استفاده کرد زیرا در هنگام بارگیری بارهای سنگین احتمال ایجاد حادثه وجود دارد.

هنگامی که چنگال ها شکسته و یا خم می شوند نه تنها توان حمل بار توسط بالابر کم می شود بلکه ایمنی راننده و کارگران مشغول به کار نیز به خطر می افتد. همچنین در این مواقع احتمال سقوط بارها و آسیب دیدن آنها نیز وجود دارد.

کنترل کابین لیفتراک ( Cockpit Controls )

کنترل کابین لیفتراک بسیار مهم است. اپراتور بالابر مسئولیت دارد تا دستگاه را کنترل کند و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کرده کند.

اگر قطعات بالابر به درستی کار نکند و یا توسط یک کارگر بدون مهارت کنترل شود شرایط خطرناکی ممکن است بوجود آید.  اپراتور بالابر وظیفه جلوگیری از خطرات برای کارگران را بر عهده دارد.

کنترل کابین بالابر همه را در یک کارگاه ایمن نگه می دارد و یکی از مهم ترین بخش های لیفتراک است.

راننده ( The Driver )

تصادفات زیادی هر ساله در انبارها و در محل کار رخ می دهد و شایع ترین علت این حوادث خطای اپراتور است. این بدان معنی است که استفاده نادرست از بالابر توسط راننده ها باعث ایجاد بیشترین حادثه، تلفات و آسیب به تجهیزات می شود.

راننده لیفتراک باید چگونگی کار با دستگاه را بداند و تمام بخش های مختلف لیفتراک را از طریق آموزش و صدور گواهینامه بشناسد.

از طریق آموزش، کارگران باید یاد بگیرند که چگونه با انواع مختلف لیفتراک کار کنند و همچنین چگونگی بازرسی از تجهیزات و نحوه جلوگیری از خطرات را بدانند.

 آموزش ها باید به گونه ای باشد که تمام بخش های مهم بالابر را شامل شود. از جمله نحوه بررسی قطعات، بازرسی بالابر قبل و بعد از کار و اطمینان حاصل شود که هیچ یک از کارگران در معرض آسیب قرار ندارند.

مهم ترین بخش های عملیات برقی: آموزش مناسب

آموزش در بخش برق لیفتراک بسیار مهم است. آموزش مناسب علاوه بر رعایت نکات ایمنی، صرفه جویی در مصرف انرژی را نیز به همراه دارد. در این آموزش ها تمام مفاهیمی را که لازم است یک اپراتور بالابر بداند به او گفته می شود.

در آموزش عملیات برقی لیفتراک چگونه بازرسی تجهیزات، تعمیر و نگهداری تمام اجزای یک لیفتراک، نحوه ارزیابی محیط اطراف برای خطرات، چگونگی تشخیص و اجتناب از خطرات و همه مقررات به کاربران گفته می شود.




    کلمات کلیدی:  
  • لیفتراک، لیفت‌تراک، باتری، باطری، بلبرینگ، آذران_ماشین